25 січня, в Одесі відбулося засідання міського виконкому. На ньому, серед інших, було прийняте рішення призначити КП "Одесміськелектротранс" замовником проектування і подальшого ремонту трамвайних колій на узвозі Маринеска.
Суть у тому, що трамвайні колії, і ми це бачимо, просіли на понад 40 сантиметрів внаслідок зсувних процесів, які почалися тут навесні 2023 року.
На засіданні виконкому мер Одеси Геннадій Труханов публічно розповів про ці зсуви. Тут треба проаналізувати слова мера.
По-перше, він сказал, що це штучна споруда, що раніше називалася Наришкінський узвіз - за прізвищем власників садиби-палацу та землі наверху узвозу, тепер це Художній музей та ще кілька старих будинків.
По-друге, він сказав, що реконструкція 2020-2021 рр. була проведена підрядником - компанією "Ростдорстрой",- якісно - але без урахування певних екстремальних моментів. Але як відзначив мер, вже під час реконструкції та після неї на узвозі виявили старі підземні колектори та галереї, які почали руйнуватися як раз після рекострукції.
По-третє - мер заявляє, що у воєнний час з узвозом Маринеска трапилося дві речі. Тут, різко зросло транспортне навантаження у 2022 році, коли у перші місяці війни була перекрита вулиця Приморська, і на узвіз Маринеска направили з неї весь транспорт, в тому числі і вантажівки. Також узвіз був під тим чи іншим впливом вибухів при російських ракетних ударах в районі порту.
Окрім того, зауважимо, що зсуви почалися і після того, як забудовник території судноремонтного заводу під узвозом Маринеска - компанія "Пространство", знесла старі будівлі, що стояли як раз під обривом та виконували роль підпірних стінок. Після цього ця компанія до грудня 2023 року збудувала там нову підпірну стінку. Можливо, що завдяки цьому зсувні процеси якось стабілізувалися та припинилися - але у тому стані, що там є після квітня 2023 року.
Також на узвозі Маринеска заборонили рух трисекційних трамваїв з пасажирами - хоча технічні рейси та випробування таких трамваїв без пасажирів там іноді відбуваються. Через це магістральний трамвайний маршрут №7 "Північ-Південь" обслуговується збільшеною кількістю одиночних вагонів, а маршрут №12 скорочений таким чином, щоб залишити на узвозі Маринеска лише маршрут №7.
Минулої весни було виявлено просідання частини автомобільної проїжджої частини та трамвайної колії на узвозі Маринеска, яке навіть видно неозброєним оком - це саме оця "яма", де все опустилося на 40-44 см. Навіть якщо зсуви і припинилися - з цим дійсно треба щось робити. Але питання - як саме.
Майбутні ремонтні роботи, під час яких трамвайну колію піднімуть та вирівняють, будуть відбуватися навесні та влітку. На цей час, враховуючі досвід ремонту трамвайних колій в Одесі, слід очікувати тимчасового закриття руху трамваїв - тобто фактичного розриву маршруту "Північ - Південь" на дві частини.
Але зауважу, що трамвайні колії на узвозі Маринеска укладені за технологією рейко-шпальної решітки на щебеневій основі. Це дозволяє робити ремонтні роботи поетапно по одній колії, залишаючи при цьому рух трамваїв по другій у реверсивному режимі. Але для цього потрібно або будівництво тимчасових стрілочних переводів з колії на колію, що востаннє проводилося в Одесі на початку 1990-х та 2008-го року, або закупівля хоча б однієї пари накладних стрілочних переводів, які застосовуються у європейських містах саме для організації такого реверсивного руху при ремонтах колій.
Подивимося, як міська влада та нове керівництво КП "Одесміськелектротранс" вирішать цю проблему.