Проїзд в одеських маршрутках подорожчає з 7 до 10 гривень з середини вересня. Відповідні "попередження" вже почали з’являтися у деяких автобусах, що не на жарт розізлило мешканців міста. До того ж з’явилися навіть чутки про те, що ціна підніметься і в електротранспорті.
Як пояснюють ріст цін та що робити пасажирам – розповідає Новини.LIVE Odesa.
Чому проїзд дорожчає?
Ідея підняти ціни у компаній-перевізників з’явилася ще з квітня поточного року, коли по економіці вдарила коронокриза. Причина такого рішення – бажання оптимально "відбивати" витрати. Окрім пального, яке потрібно заливати в автобус щоденно, гроші йдуть на оренду автобусів (більшість компаній використовують орендований транспорт), у міський бюджет і на зарплати. Не варто забувати і про поломки, які можуть за раз анулювати весь денний заробіток.
При цьому, хоч якоїсь вигоди немає ні для пасажирів, ні для водіїв. Як зазначають перевізники, техобслуговування – задоволення не з дешевих, нові автобуси теж коштують занадто дорого, до того ж обов’язкові платежі теж піднімуться в ціні. Тому про покращення автопарку можна забути. Щодо підвищення зарплатні у водіїв – питання теж сумнівне, адже їхня робота теж залежить від багатьох факторів.
"Мені треба віддати план – це більше 5 тисяч гривень за день, тож власнику автопарку байдуже, скільки разів для цього треба поїхати туди і назад. Пасажирів не вистачає, а тут ще й конкуренти. Починаєш ганятися, підрізати, щоб першим до зупинки під'їхати. Крім того, 1500-2000 гривень в середньому я витрачаю на паливо, решта – моє. У підсумку, на маршруті з 6 ранку до півночі я отримую в середньому 600 грн у робочі дні, 450-500 – у вихідні", – розповів для Новини.LIVE Odesa водій Володимир Рожков.
Щодо електротранспорту, то певний час у ЗМІ та соцмережах була інформація про те, що проїзд у тролейбусах і трамваях коштуватиме приблизно 6-7 гривень. У КП "Міськелектротранс" нас запевнили, що все залишається без змін.
"У нас взагалі немає інформації щодо цього. Жодних розпоряджень стосовно підвищення цін не було. Проїзд у електротранспорті й надалі коштуватиме 5 гривень", – зазначили у пресслужбі відомства.
Як відреагували одесити?
Після того як фото перших оголошень про підвищення цін почали з’являтися у соцмережах, серед мешканців міста розпочалися скандали. Частина людей відреагувала нейтрально, акцентуючи увагу на тому, що витрати на особистий транспорт значно більші. Втім, більшість все ж наголошує, що навіть за 7 гривень – обслуговування на трієчку.
Які можуть бути альтернативи?
Оскільки ініціатива мерії стосовно закупівлі електробусів канула у небуття, залишаються тільки варіанти з електротранспортом або таксі (раніше ми розповідали, чому в Одесі неможливо зробити метро). Стосовно першого є проблеми зі швидкістю та доступністю. У більшості випадків дорога з умовного Київського району на селище Котовського може зайняти більш ніж 1,5-2 години, і це, не враховуючи пересадки (якщо вони потрібні). Тим не менш, шанси на "транспортну еволюцію" існують.
"Ми запустили тендер на закупівлю дванадцяти 30-метрових трамваїв для маршруту "Північ-Південь", і коли завершимо ремонт Преображенської вулиці та Новощіпного ряду ми нарешті запустимо цей довгоочікуваний трамвай. Я думаю, що він помітно змінить ситуацію на дорогах у кращий бік", – зауважив для Новини.LIVE Odesa депутат міської ради Петро Обухов.
Перспектива хоч і багатонадійна, проте чекати її доведеться як мінімум до 2022 року. Також зауважимо, що сподіватися на повну заміну маршруток електротранспортом теж не можна, адже він зазвичай несе міському бюджету збитки. До прикладу, щоб вартість лише одного тролейбусу окупилася (без обслуговування, зарплат тощо), йому потрібно перевезти більше мільйона "платних" пасажирів, що насправді нереально.
У результаті з середини вересня одесити будуть змушені платити більше, щоб стоячи послухати "концерти" гальмівних колодок, а якихось позитивних змін на міських дорогах не буде ще мінімум рік.