З 6 серпня в Україні набуває чинності закон “Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів”. Виробники мають три роки, щоб перейти на нові стандарти інформування споживачів. Про це повідомляє пресслужба Міністерства аграрної політики та продовольства.
Вимоги нового закону поширюватимуться не тільки на виробників харчових продуктів на всіх етапах виробництва та обігу, але і на харчові продукти, що призначені для кінцевого споживача, зокрема такі, що реалізуються у закладах громадського харчування. Відповідно до вимог Закону України інформація про харчовий продукт має бути точною, достовірною та зрозумілою для споживача та не повинна вводити в оману стосовно характеристик, властивостей, складу харчових продуктів. Ця вимога поширюватиметься як на рекламу харчових продуктів, так і на спосіб розміщення та представлення харчових продуктів для реалізації, зокрема форму, зовнішній вигляд, упаковку.
“Споживач повинен отримати максимально достовірну інформацію про харчовий продукт та мати змогу здійснити свідомий вибір”, – пояснив генеральний директор Директорату безпечності та якості харчової продукції Микола Мороз.
За його словами, оператори ринку мають обов’язково зазначати інформацію про наявність речовин, які спричинюють алергічні реакції або непереносимість, наявність ГМО, розморожування або піддавання харчових продуктів іонізуючому випромінюванню тощо.
Приклади того, що зміниться
“Українська правда. Життя” підготувала детальне роз’яснення, що зміниться.
“Цей батончик зарядить вас на весь день!”
Не зарядить. Солодощі містять прості вуглеводи, які є джерелом “швидкої” енергії.
Тепер виробники не зможуть приписувати властивості або наслідки споживання продукту, яких він насправді не має.
“Саме у цій пачці солі є натрій”
Виробники також не зможуть приписувати особливі характеристики продуктам, якщо вони притаманні аналогічним товарам.
Крабові палички тепер без краба
Відомо, що крабові палички насправді не містять м’ясо краба. Це оброблене м’ясо риби.
Деякі ж виробники малюють на упаковках продукту крабів, що може вводити в оману людей. Відтепер це буде заборонено.
У законі вказано, що виробники не зожуть вводити оману споживачів “за допомогою зовнішнього вигляду продукту, опису або графічних зображень про наявність у харчовому продукті певного компонента”, якщо його там немає.
“Цей чай вилікує вас від безсоння!”
Ні. Виробники тепер не можуть приписувати лікувальні властивості продуктам, крім природних мінеральних вод та харчових продуктів для спеціальних медичних цілей.
Усі ці заборони розповсюджуються як на рекламу, так і на маркування, упакування та зовнішній вигляд продуктів.
Інформація про продукт повинна бути всюди: на упаковці харчових продуктів або на прикріплених до них етикетках, або у супровідних документах.
Також виробники не можуть приховувати або спотворювати дані про продукт іншою текстовою чи графічною інформацією.
Інформація має бути подана так, щоб її можна було прочитати
Висота малих літер в описі продукту повинна дорівнювати або перевищувати 1,2 міліметра. Якщо тара дуже маленька (менша за 80 квадратних сантиметрів) – 0,9 міліметра.
Також виробники обов’язково мають надавати інформацію українською мовою.
Позначка ГМО є обов’язковою
Якщо в будь-якому інгредієнті продукту частка ГМО більше 0,9%.