Як часто, гортаючи Facebook, ви натикаєтесь на рекламні оголошення? Зазвичай, ця соціальна мережа намагається рекламувати нам щось цікаве і корисне, про купівлю чого ми задумувались останнім часом – одяг, взуття, меблі, курсу вивчення іноземної мови.
Але іноді серед цих рекламних оголошень трапляються меми та жарти. Кому спаде на думку витрачати гроші на просування мемів? Відповідь проста – російській пропаганді.
Країна-агресорка витрачає багато грошей на дискредитацію України, українських політиків та зокрема, президента України. Не відстають і пропагандистські Telegram-канали, де мова ворожнечі та україноненависницькі наративи просуваються щодня.
Сьогодні розберемо найголовніші тези ворожої пропаганди, які просуваються в українському медіапросторі через соціальні мережі.
Фейк №1: Український контрнаступ провалився
Одна з найулюбленіших тем для фейків та маніпуляцій ворожої пропаганди – український контрнаступ. Українські політики та представники верхівки військового командування неодноразово заявляли, що цьогорічний контрнаступ просувається повільно і на це є об’єктивні причини. Україна не приховує, що російський потенціал озброєння значно більший.
"Ми випускаємо удесятеро менше артилерійських снарядів, ніж росіяни. Тому бісить, коли чуєш, що довгоочікуваний контрнаступ України почався повільніше, ніж очікували", – зазначав головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний в інтерв’ю для The Washington Post.
Також Залужний зазначив, що західні союзники ніколи не почали б наступ без переваги у повітрі, а Україна досі не отримала сучасної авіації. І попри все це, український контрнаступ триває.
В українському сегменті соціальних мереж тим часом триває свій, інформаційний наступ, з боку російських ботів. Facebook переповнений рекламою з мемами про український контрнаступ.
Скріншот з соціальних мереж
Втім, у хід йдуть не тільки недолугі меми, а ще й відео з маніпуляціями. На одному з відео, що рекламується на українську авдиторію у Facebook, військовий розповідає, що український наступ “це надзвичайно важко”, оскільки росія вибудувала “тришарову лінію оборони” з мінними полями та іншими перешкодами. Відео подається з коментарем автора, що нібито західні партнери не вірять в Україну і її успіхи на полі бою.
Скріншот з соцмереж
Для початку з’ясуємо, ким є цей військовий (а судячи з його форми, він служить чи служив у військово-морських силах). Застосовуємо реверсивний пошук – завантажуємо скриншот з відео у Google та шукаємо схожі зображення.
Скріншот з соцмереж
Пошуковик веде нас на сайт видання Leading Britain’s Conversation. На відео – адмірал військово-морських сил США та голова військового комітету НАТО Роб Бауер. Він дійсно каже, що український контрнаступ – це надзвичайно складно.
Проте він також зазначає, що “Україна має перевагу, бо має західні системи озброєння, має кращу підготовку і, що дуже важливо, має набагато вищий моральний дух і мотивацію”.
“Українці розуміють, за що вони борються, росіяни гадки не мають, за що вони борються”, – каже Роб Бауер.
Тобто, все зовсім не так, як намагаються обставити автори фейку, вириваючи з контексту слова адмірала США. Він, навпаки, вважає, що Україна має великий потенціал у цьому контрнаступі.
Сторінка, що поширювала це відео, вже видалена. Але до того ця реклама була показана до двох тисяч разів.
Фейк №2: Україна дарма не сіла за стіл переговорів з росією
Наприкінці червня 2023 року у Facebook почали ширити рекламу з фейковим інтерв’ю президента Чехії Петра Павла. У ньому очільник чеської держави нібито заявляє, що “український уряд допустив ряд помилок, найголовніша з яких те, що вони не стали сідати за стіл переговорів і накачували країну західним озброєнням”. Також лунають заяви про те, що “українському народу не потрібен ні Євросоюз, ні НАТО”.
Скріншот з соцмереж
Завдяки логотипу у верхньому лівому куті екрану можна зрозуміти, що Петр Павел дав це інтерв’ю ЗМІ “Радіо Свобода”. Задаємо запит для Google за ключовими словами “Інтерв’ю Петр Павел Радіо Свобода”.
Перше посилання веде на оригінальне двадцятихвилинне інтерв’ю видання з відео і текстовою версією. Шукаємо, чи згадує Петр Павел прізвище Зеленського протягом інтерв’ю. Дійсно, згадує, але в контексті візиту голови української держави до Вільнюса на цьогорічний саміт НАТО.
Окрім того, Петр Павел жодного слова не каже про перемовини України з росією.
Відео, яке шириться у Facebook за допомогою реклами, запущеної від сторінки Carpenter Clinton Donald, – фейк, у якому справжні слова президента замінені на вигадані. А проте, це повідомлення було показано понад 20 тисяч разів українцям з різних областей України.
Фейк №3: Українці почали поклонятися спаплюженій Богоматері
Російські фейки заполонили не лише Facebook, а й Telegram. На початку серпня 2023 року в месенджері проросійські канали активно ширили фото так званої нової української ікони з Богоматір’ю та немовлям у характерних німецьких касках зразка Другої світової війни.
Фотографію ширили й у приватних блогах на російській платформі LiveJournal з підписом “ікона для нової української церкви”.
Скріншот з соцмереж
Отримання Україною Томосу та релігійна свобода від впливу російської церкви не дає спокою російській пропаганді вже кілька років. З боку російських державних медіа та блогерів Православній Церкві України приписується поклоніння Дияволу, наруга над святими та інші гріхи.
Але розберемось, чи дійсно зображення Богоматері з немовлям сьогодні актуальне та використовується у релігійних колах.
Для початку скористуємося реверсивним пошуком зображення за допомогою інструмента Google Lens. Одразу знаходимо схоже зображення, але у значно гіршій якості й зроблене на іншу камеру.
Фото викладене у публічний доступ у 2022 році. Знаходимо й інше схоже зображення
Окрім того, бачимо, що картину активно обговорюють на різноманітних російських форумах та у блогах ще з 2017 року, але є й інші згадки – у 2011 та у 2006 роках. Завдяки метаданим зображення можна з’ясувати, що це фото було зроблене у жовтні 2004 року.
Скріншот метаданих зображення
Судячи з реверсивного пошуку, з того часу картина і меседж на ній ніяк активно не обговорювався в українському сегменті соціальних мереж, а українське суспільство ніяк схвально не оцінювало зображення, як це намагалися подати у російських фейках. І, тим паче цю картину не використовують в храмах Української Православної Церкви для молитви.
***
Російська пропаганда стає розумнішою. Намагаючись впливати на українську авдиторію, ворог в інформаційній війні все частіше намагається використовувати українську мову.
Також тепер ворожа пропаганда використовує справжні фото та відео, змінюючи лише кілька деталей або надаючи необхідний підпис. Адже правда, що лежить в основі маніпуляції, викривляє сприйняття авдиторії.
І, на жаль, політика багатьох соціальних мереж по боротьбі з ботами, поки не зуміла остаточно побороти фейкові та маніпулятивні дописи від акаунтів, що існують усього кілька днів чи тижнів. Подивимось, як цей напрямок буде розвиватися далі.
Матеріал підготовлений у рамках проекту «Українська регіональна програма розвитку потенціалу для інструментів аналізу даних», що фінансується за рахунок субгранту Atlantic Council of the United States, Inc