Що робити, якщо виникли проблеми з допомогою на проживання для ВПО?

Джерело:  vchasnoua.com  /  17:09, 29 Серпня 2022

Маєте проблеми з допомогою на проживання? Юристи розібрали основні проблеми отримання допомоги переселенцям і розповіли, як діяти, щоб отримати обіцяні кошти

З проблемами різного характеру стикаються як переселенці, які були вимушені перемістилися ще до 24 лютого, так і переселенці “нової хвилі”, які вперше перемістилися після початку повномасштабної війни. Це і відмови у прийнятті заяви на отримання допомоги на проживання, затримки у виплаті коштів, проблеми “переведення” соціальних виплат, усні відмови і пояснення уповноважених органів чому не буде призначено допомогу та інші проблеми. Юристи «Донбас SOS» розглянули найпоширеніші ситуації із невиплатою коштів для ВПО та дали алгоритм дій, що робити в тій чи іншій ситуації.

Допомога на проживання — це грошова допомога від держави, яка надається внутрішньо переміщеним особам (далі — ВПО) в таких розмірах:

3000 грн. — для осіб з інвалідністю та дітей (віком до 18 років);

2000 грн. — для всіх інших осіб.

Ситуація 1: ВПО, які вимушені були переміститися до 24.02.2022, відмовляють в призначенні допомоги на проживання чи навіть в прийнятті заяви про надання допомоги

“Я ВПО из Донецка (прописка Донецкая), с 2015 г. нахожусь в Одессе. С 2018 г. адресную помощь не получала, так как уволилась с работы и не смогла устроиться на официальную работу. Муж не получал, так как был прописан в г.Константиновке (Донецкая обл.), так как город не входил в перечень громад по которым положены были выплаты. Выплаты получала только на ребёнка.

Подскажите, пожалуйста, на данный момент мы можем восстановить выплаты, если после 24.02.2022 мы не уезжали из Одессы”

Порядком надання допомоги на проживання ВПО, затвердженим Постановою КМУ №332, передбачено, що за березень та квітень 2022 року допомогу на проживання мали змогу отримати всі ВПО, хто змушений був після 24.02 переміститися з областей, закріплених в Переліку адміністративно-територіальних одиниць, а саме: Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Одеська, Сумська, Харківська, Херсонська, Чернігівська, Київська області та м. Київ.

Починаючи з травня 2022 року таку допомогу можуть отримати тільки категорії осіб, визначені абзацом 8 пункту 3 Постанови №332.

А саме:

— особи, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя;

— особи, які перемістилися з території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні);

— особи, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали до 20 травня 2022 р. заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг, або за умови подання документального підтвердження від органів місцевого самоврядування факту пошкодження/знищення нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації. Детальніше про те, як подати заяву про пошкоджене чи зруйноване житло за посиланням.

При цьому Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні, затверджується Мінреінтеграції. Такий Перелік не є фіксованим документом та весь час оновлюється.

Таким чином, ВПО, які перемістилися з вказаних у Переліку громад, мають право отримувати допомогу на проживання.

Порядок надання допомоги на проживання не містить такої умови призначення допомоги на проживання як факт переміщення до чи після 24.02.

Проте абзацами 6 і 7 пункту 3 зазначеного Порядку передбачено, кому допомога призначається автоматично, а кому не може бути призначена:

— допомога призначається автоматично (без подання додаткового звернення) ВПО, які станом на 1 березня 2022 р. отримували щомісячну адресну допомогу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505;

— допомога не надається ВПО, які були обліковані до 24.02.2022 р. у регіонах, що не включені до переліку, за винятком осіб, які отримували щомісячну адресну допомогу.

Кабінет Міністрів України вніс зміни до Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам (відповідна постанова набрала чинність 24.08.2022). Зміни внесено в тому числі в частину надання допомоги на проживання ВПО, які були обліковані до 24.02.

Проте на практиці склалася зовсім інша ситуація. Органи соціального захисту населення взагалі відмовляють в призначенні допомоги на проживання всім ВПО, які були обліковані до 24.02.2022 року, не розбираючись в якому регіоні особа проживає та чи було повторне переміщення чи ні.

Досить часто такі відмови надаються усно.

У цій ситуації вам, в першу чергу, важливо подати заяву про надання допомоги на проживання. Незалежно від того, які усні відповіді надають співробітники уповноважених органів.

Така заява подається до органу соцзахисту населення (“собес”) або до ЦНАПу, або до виконавчих органів місцевих рад за місцем фактичного проживання.

Саму заяву в друкованому вигляді ви можете отримати там же.

Якщо вам усно відмовляють приймати заяву про призначення допомоги — подати письмову скаргу на ім’я начальника відповідного органу (шаблон).

До такої скарги обов’язково додайте заповнену заяву про надання допомоги на проживання.

Скаргу можна подати через канцелярію відповідного органу або поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Також підписаний та відсканований документ можна надіслати електронною поштою (зазвичай пошта розміщується на офіційному сайті кожного органу).

Такі звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше 30 днів від дня їх надходження, а ті, що не потребують додаткового вивчення, – невідкладно, але не пізніше 15 днів від дня їх отримання.

Якщо ви отримали допомогу на проживання за березень та квітень, проте починаючи з травня 2022 року виплат не отримуєте, не дивлячись на те що перемістилися з територіальної громади, що увійшла до Переліку, — юристи рекомендують подати до уповноваженого органу заяву для отримання офіційної відповіді причин відсутності виплат. Шаблон заяви доступний за посиланням.

Після отримання письмової відповіді порадьтеся з юристом про подальші ваші дії. Консультацію юриста можна отримати на Гарячій лінії 0800309110 (дзвінки безкоштовні).

Ситуація 2: Проблема “переведення” соціальних виплат, в тому числі допомоги на проживання, після чергового переміщення

Особи, які вже були зареєстровані як ВПО до 24.02.2022 року, і які були вимушені покинути своє місце проживання та переїхати в більш безпечні регіони, звертаються до органів соціального захисту, оформляють довідку по новому місцю проживання, що передбачено порядком, затвердженим постановою КМУ від 01.10.2014 №509.

Після цього, за інформацією, що надходить до нашої організації, таким ВПО органи соцзахисту по новому фактичному місцю проживання блокують соціальні виплати (допомогу на проживання, а токож інші соцвиплати — допомогу при народженні дитини, допомогу по малозабезпеченості та ін.).

Причину такого блокування пояснюють усно чи надають письмові відповіді — неможливо перевести електронну справу з попереднього місця проживання.

Також зазначають про необхідність отримання Довідки-атестату від попереднього органу соціального захисту, яка передбачена Інструкцією щодо порядку оформлення і ведення особових справ отримувачів усіх видів соціальної допомоги, затвердженою Наказом Мінсоцполітики 19.09.2006 № 345 (далі — Інструкція).

Ускладнюється ситуація тим, що неможливо сконтактувати з органом соцзахисту за попереднім місцем проживання, так як частіше за все такі органи знаходились в Донецькій чи Луганській областях і офіційно виведені не були. Також з такими проблемами стикаються ВПО з Харкова та Харківської області та інших територіальних громад, де ведуться бойові дії чи які знаходяться в тимчасовій окупації.

В цій ситуації юристи радять також звертатися з письмовою заявою до уповноваженого органу для отримання письмової відповіді та подальшого оскарження.

Зразок заяви за посиланням.

З практичного досвіду та аналізуючи звернення, що надходять на Гарячу лінію «Донбас SOS» — переведення виплат таки відбувається, проте з великою затримкою.

Ситуація 3: Відсутність виплат два і більше місяців. А також проблеми з отриманням допомоги, яку було оформлено через Дію

“Нічого не отримала, зареєструвались на початку квітня, до цеї пори нічого не отримала. Чому одні отримали, інші – ні? Закон один для всіх, а отримують не всі?”

“Ми переїхали після 24.02 з Харкова до області, в село. Подали до сільради заяви про призначення державної допомоги на проживання. Зараз серпень, нам ще нічого не виплатили. До кого звертатися? що робити?”

В деяких регіонах люди досі не отримали допомогу на проживання, навіть за березень та квітень. Тобто затримки у виплаті допомоги становлять більше, ніж 4-5 місяців.

Що робити в цій ситуації:

— дізнатися чи дійсно вашу заяву про взяття на облік ВПО та заяву про призначення допомоги на проживання прийнято та відомості про вас включено до Єдиної інформаційної бази даних про ВПО (це потрібно дізнаватися в тому органі, куди було подано документи).

Щоб дізнатися про стан розгляду ваших заяв, зокрема заяви про призначення допомоги на проживання, рекомендуємо звертатися або усно, або письмово (якщо усне звернення не дало результатів) до уповноваженого органу.

Своє письмове звернення ви можете подати особисто в канцелярію уповноваженого органу, або відправити рекомендованим листом за допомогою Укрпошти, або електронною поштою.

Зразок звернення за посиланням.

Також ви можете зателефонувати на Урядову гарячу лінію за номером 15-45 (дзвінки безкоштовні) та залишити свою скаргу. Після отримання письмової відповіді порадитись з юристом про подальші ваші дії. Консультацію юриста можна отримати на Гарячій лінії 0800309110 (дзвінки безкоштовні).

Затримки із розглядом заяв про призначення допомоги, поданих через застосунок “Дія”

“Я подав заявку на отримання статусу ВПО через портал Дія, але довідки до цих пір не отримав, а отримав відповідь, що мене зареєстровано як ВПО і мені передбачені відповідні виплати. Після звернення до УСЗН я з’ясував, що моє прізвище взагалі відсутнє у реєстрі. Допоможіть розібратись у ситуації та отримати виплати”

“Я регистрировалась 23 апреля через Дію, дала карту ЄПідтримка Монобанк, муж зарегистрировался 25 апреля, он получил выплату 28 июня за 4 месяца, а я до сих пор ничего не получила. В чем причина?”

Трапляються випадки, коли заяви про призначення допомоги на проживання, що були подані ще у квітні 2022 року через застосунок “Дія” досі знаходяться в статусі “в обробці”. В Дії відображається інформація “Заяву надіслано реєстратору на опрацювання. Ми сповістимо вас про результат”

Проте станом на серпень 2022 року результат розгляду відсутній.

Причин таких затримок в опрацюванні заявок може бути декілька:

— При заповненні заявки було допущено помилку;

— Інформація, яка подана особою, не співпадає з інформацією, що міститься в реєстрах;

— Виникла помилка під час передання даних про вас через ресурси веб-порталу “Дія” або під час прийняття цих даних в управлінні соціального захисту населення (далі — УСЗН);

— Інші причини, які стосуються конкретно вашої справи.

В цій ситуації потрібно звернутися до уповноваженого органу (УСЗН) для з‘ясування обставин затримок в розгляді вашої заяви.

Звертатися потрібно до уповноваженого органу по вашому фактичному місцю проживання відповідно до довідки про взяття на облік ВПО.

Як виняток, ваше питання може вирішитися при усному зверненні, проте, якщо немає можливості звернутися особисто чи усне звернення не принесло результатів — рекомендуємо подавати письмову заяву. Шаблон заяви — за посиланням.

Письмову заяву можна подати особисто до уповноваженого органу, або направити рекомендованим листом Укрпоштою. Також підписаний та відсканований документ можна надіслати електронною поштою (зазвичай пошта розміщується на офіційному сайті кожного органу).

Також, ви можете спробувати звернутися до підтримки “Дія” — посилання є в мобільному додатку або на сайті — це може допомогти, якщо помилка виникла під час передачі даних в самій “Дії”.

Якщо вам необхідно переговорити з експертами/юристами та уточнити деталі вашої ситуації — звертайтеся на нашу Гарячу лінію «Донбас SOS» 0800309110 (дзвінки безкоштовні), а також на онлайн-приймальню юристів.

Вгору