Перший спільний пункт пропуску для залізничного сполучення запрацював на відбудованій у 2022 році залізничній лінії Березине - Басарабяска, що сполучає Україну на півдні Одеської області і Молдову.
"На кордоні між Україною та Молдовою, зокрема, у пункті пропуску для залізничного сполучення «Серпневе-1 — Басарабяска», вперше контрольні процедури здійснили всі контролюючі органи обох країн в одному місці — на молдовській стороні зазначеного п/п. Залізничні вагони із сіллю, які слідували транзитом через Республіку Молдова оформили в режимі ввезення на територію України”, — вказала прес-служба митниці.
У Держмитслужбі зазначили, що така міжнародна практика вперше застосовується у залізничному пункті пропуску на українському кордоні. У перспективі такий досвід може бути використаний і на кордоні України з європейськими країнами.
До сьогодні українські митники та прикордонники здійснювали контрольні заходи спільно з колегами-сусідами лише у деяких автомобільних пунктах пропуску на кордоні з Польщею.
Очікується, що проведення оформлення контрольними службами у одному пункті пропуску сприятиме розширенню експортного потенціалу України і транзитних можливостей Молдови. А в подальшому, після перемоги України — ще і розширенню експорту молдовських підприємств на зовнішні ринки з використанням логістики портів Великої Одеси - власне Одеси, Чорноморська та Південного. Зараз ця залізниця є альтернативою транзитним маршрутам через прикордонні переходи з Сокиряни–Окниця та Могилів-Подільский – Велчинець, на яких вагові норми дозволяють пропускати вантажні потяги всього по 28 вагонів. А ділянка від Арцизу через Березино на півдні Одеської області до Басарабяски у Молдові має вагові обмеження до 4000 тон, що відповідає 43-45 вагонам.
Окрім того, відновлена лінія від Березино до Басарабяски у перспективі дає змогу подовжити маршрут потяга Київ - Кишинів аж до Ізмаїлу через Басарабяску та Арциз і таким чином відновити хоча б так перерване через воєнні дії сполучкння з півднем Одеської області.
Тим часом “Укрзалізниця вже прийняла перші заявки на перевезення вантажів через вказаний перехід, зокрема, на перевезення 8 вагонів з будівельними вантажами та 6 вагонів зі шлаками.
"Наразі це найкоротший маршрут до портів Рені, Галац, Джурджулешти, завдяки якому Укрзалізниця зможе збільшити обсяги експортних і транзитних перевезень. За нашими підрахунками, дільниця дасть змогу перевозити додатково від 4 до 10 млн т вантажів на рік. Запрошуємо бізнес активно використовувати цей новий альтернативний маршрут", — наголосив член правління "Укрзалізниці" Вячеслав Єрьомін.
Залізницю від станції Березино в Одеській області до станції Басарабяска у Молдові протяжністю 23 км відновили у серпні 2022 року. До цього вона була демонтована з 1997 року. Питання відновдення даної лінії, яке ми підіймали з 2017 року, давало можливість у мирний час для більш швидкого та дешевого залізничного сполучення з портом Рені. А у воєнний час через ряд обмежень внаслідок російських обстрідів це єдина моливість сполучення всієї залізничної інфраструктури на півдні Одеської області від Ізмаїду до Білгорода-Дністровського з українською залізницею транзитом через Молдову. Наразі залізничний транзит українських вантажів через Молдову йде лише до порту Рені.